Ad blue

Wat is AdBlue?

AdBlue is een niet giftige waterige ureumoplossing die gebruikt wordt om NOx-uitstoot van zware dieselvoertuigen op chemische wijze terug te dringen. AdBlue is niet explosief of schadelijk voor het milieu en valt in de categorie ongevaarlijke stoffen. AdBlue voldoet aan de DIN V 70070 en aan de ISO- en CEFIC regels, zodat gewaarborgd is dat het SCR-systeem van uw voertuig goed functioneert

Hoe werkt Adblue?

SCR staat voor “Selectieve Catalytic Reduction” wat inhoudt dat alleen NOx en geen andere geoxideerde stof (vandaar selectief) in een speciale katalysator chemisch wordt gereduceerd tot stikstof en water. De belangrijkste Europese vrachtwagenfabrikanten hebben besloten deze technologie te gebruiken om aan de nieuwe emissiewetgeving te voldoen.

 

De belangrijkste onderdelen van het SCR-systeem zijn de SCR-katalysator, het AdBlue-injecteersysteem, de AdBlue-tank en het AdBlue-doseersysteem. AdBlue wordt voor de katalysator in de uitlaat gespoten, waar ureum onder invloed van de hitte met waterdamp reageert zodat er ammoniak ontstaat. Met deze ammoniak worden in de uitlaat schadelijke NOx omgezet in onschadelijke stikstof in het water.

 

Het gemiddelde verbruik van AdBlue is ongeveer 4% van het dieselverbruik bij Euro IV en ongeveer 6% bij Euro V. Op snelwegen komt dit neer op een verbruik van circa 1,6 liter per 100 kilometer.